Projekt powstał we współpracy OPZZ, ZNP i TCO – szwedzkiej centrali związków zawodowych.

Mieliśmy przyjemność brać udział w projekcie – wizyta studyjna.

Czego między innymi dowiedzieliśmy się?

  • Poziom uzwiązkowienia społeczeństwa szwedzkiego to 70%.
  • Pracodawcy są zrzeszeni, dlatego jest możliwość negocjacji układów zbiorowych
  • 90% pracowników jest objętych układami zbiorowymi
  • Nie ma płacy minimalnej, jest ona regulowana w układach zbiorowych

 

Szwedzki model dialogu społecznego:

– to, co dzieje się na rynku pracy reguluje prawo pracy,

– państwo ma ograniczony wpływ na to, co dzieje się na rynku pracy. Państwo daje tylko ramy, które wypełniają podmioty, które mają wpływ na kształtowanie się rynku pracy i prawa pracy. Prawo pracy podlega ciągłym zmianom, państwo ma tworzyć warunki do dialogu pomiędzy pracodawcą a pracownikami,

– zmiany w prawie pracy następują wtedy, gdy zgodzą się na nie pracodawca i pracownicy. Związkom zależy na silnych pracodawcach, aby mieli jak i co negocjować,

– w układach zbiorowych można odejść od zapisów z prawa pracy

I podstawowa rzecz – model uczenia się przez całe życie. Organizują to m.in. związki zawodowe, ale też pracodawca w wymiarze  104h/rok. (nauczyciel może zdobywać kompetencje poprzez poszerzanie wiedzy z nauczanego przedmiotu lub nabywanie wiedzy z innego przedmiotu ). Często są to kursy „szyte na miarę” – dostosowane do potrzeb.

WIEDZA DAJE SIŁĘ I POZWALA POKONAĆ NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE

Dziękujemy  Oli Wąsik i Monice Goc za koordynację oraz wspaniałej tłumaczce- Pani Kasi.

Arek 1 Arek 281120926_1617089778673503_8207055153969179629_n 280910433_586078299522089_1844411298388760447_n 280862029_420742109506592_8445401926376138531_n 280664961_4883565771765867_5845767060327490736_n 280953955_3290244531208830_2254457535769351648_n 281075555_1174807859973322_3633612963070763123_n 281631344_474117231157269_944782298991899489_n

Projekt „Koordynatorzy działań edukacyjnych w zakładach pracy.”